De ondernemersreis van Melvin Schalkx, eigenaar en oprichter van Bureau vandervorm

In de wereld van ondernemerschap is het pad naar succes vaak geplaveid met uitdagingen en doorzettingsvermogen. Voor Melvin Schalkx, eigenaar en oprichter van Bureau vandervorm, is dit niet anders. In dit openhartige interview over zijn ondernemersreis, deelt hij zijn grootste drijfveren en enkele van zijn meest memorabele momenten gedurende 12,5 jaar ondernemerschap.

 

Een geboren ondernemer

Het ondernemerschap zat er bij Melvin al vroeg in. “Die drive manifesteerde zich al tijdens mijn basisschooljaren, steekt Melvin van wal. “Tijdens het sporten stelde ik graag mijn eigen team samen. Ik genoot van het leiderschap, de mogelijkheid om plannen te smeden en strategisch van meerwaarde te zijn.”

De passie voor het ondernemerschap ontwikkelde zich in rap tempo. “Als tiener raakte ik gefascineerd door 4-takt brommers. Ik kocht gebruikte brommers, knapte ze op en verkocht ze weer door. Dit was nog in het pré-internettijdperk, dus ik speurde advertenties in de krant af en ging er persoonlijk naartoe”, vervolgt Melvin. “Mijn handelsgeest was toen al aanwezig.”

Melvins interesse voor design werd op jonge leeftijd al aangewakkerd door zijn ouders en oom, die prachtige designstukken in huis hadden staan. Als kind kwam hij al over de vloer bij Van Tellingen in Zeist, waar hij werd blootgesteld aan iconische designklassiekers van merken zoals Artifort en Vitra. In zijn studententijd wakkerde die interesse verder aan. Hij richtte zijn studentenkamer regelmatig opnieuw in om er een nieuwe draai te geven. “Met terugwerkende kracht kun je dat zien als een voorproefje van de rol die ik nu bekleed binnen de projectinrichtingswereld”, zegt Melvin daarover.

 

Een bloeiende carrière in projectinrichting

Na het afronden van zijn studie Small Business in Haarlem kwam Melvin al snel in de interieurbranche terecht, in de wereld van lichtontwerp. “Ik voelde me direct thuis in het proces waarin een interieurarchitect zich bevindt.” Omdat Melvin zich graag verbreedde, maakte hij na enige tijd de overstap naar LEOXX, een specialist in projectvloeren.

Uiteindelijk vond Melvin zijn weg naar ASPA, een bedrijf met een breed scala aan interieurproducten en -diensten. “Dit was de perfecte plek waar alles samenkwam: van verlichting tot vloeren en alles daartussenin. Hier kon ik mijn expertise ten volle benutten en mijn passie voor projectinrichting verder ontwikkelen”, blikt Melvin terug.

 

Klantgericht leiderschap en teamwaardering

Terugkijkend op deze leerzame periode realiseerde Melvin dat hij de meeste energie haalde uit het contact met klanten. Dat besef vormde voor hem ook de grootste drive om het zelfstandig ondernemerschap te omarmen. “Tijdens mijn eerdere functies, waar ik me bezighield met productieprocessen en managementtaken, besefte ik dat ik steeds verder van mijn klanten af kwam te staan. Hoewel ik verantwoordelijk was voor het reilen en zeilen binnen de organisatie, merkte ik dat ik het leuker vond om samen met klanten naar oplossingen te kijken en direct klantcontact te hebben. Ik wilde financiële sturing kunnen geven en tegelijkertijd nauw betrokken zijn bij het vinden van oplossingen.”

Dat nauwe contact is wat Melvin betreft niet alleen voorbehouden aan klanten. In zijn huidige rol als ondernemer is hij ook erg betrokken bij zijn team. “Ik hecht grote waarde aan mijn collega’s. Ze steken hart en ziel in hun werk en verdienen daar erkenning voor. Ik vind het belangrijk om een positieve werkomgeving te creëren waarin iedereen de kans krijgt om te groeien”, benadrukt hij.

 

De toekomst van Bureau vandervorm

Wat betreft de toekomst heeft Melvin nog een aantal stippen op de horizon gezet. “Ik zie nog volop mogelijkheden om verdere automatisering toe te passen op zaken als offertebeheer en resourceplanning. Aan de andere kant zien wij ook meer behoefte bij opdrachtgevers voor totaaloplossingen.

Een belangrijk aspect voor Melvin is het concept van Workplace Management, waarbij Bureau vandervorm al in een vroeg stadium met opdrachtgevers in gesprek gaat om hun behoeften te doorgronden. Is er bijvoorbeeld behoefte om de onderlinge verbondenheid op de werkvloer te bevorderen met behulp van een workcafé? Of zijn er ruimtes nodig om interne opleidingen te faciliteren? Met die insteek wil hij – samen met zijn team – ook de komende jaren het verschil blijven maken voor klanten.

 

Benieuwd hoe wij jou kunnen ondersteunen op het gebied van kantoorinrichting? Neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaande button om de mogelijkheden te bespreken.

Volgend bericht

Accountmanager Thijs van Rookhuizen versterkt Bureau vandervorm

Lees bericht
Meer updates

We hebben nog veel meer geweldige updates

Terug naar alle updates
Get in
Let’s shape Impact together touch