Huisvestingsstrategie
Is jouw kantoor nog toereikend genoeg door groei of juist krimp? Loopt je huurcontract af? Vraag je je af hoe je hybride werken goed faciliteert op kantoor?
Of je nu huurt of pandeigenaar bent, het is goed om na te denken ‘Zit mijn bedrijf nog op de gewenste locatie?’. Ook voordat je huurcontract afloopt kun je vast nadenken over wat de beste keuze is met betrekking tot de huisvesting. Hoewel de gedachte is dat (het aanpassen van) huisvesting vooral geld kost, levert huisvesting met een goede en aantrekkelijke werkomgeving in onze ogen juist ook op. Denk aan het faciliteren van hybride werken, aantrekkingskracht voor nieuwe medewerkers en positieve uitstraling op klanten.
In een huisvestingsstrategie stem je de huisvesting af op de strategie en identiteit van je organisatie en op de toekomst. Je wilt tenslotte een slimme investering doen.
Wij helpen je criteria op te stellen voor een (eventueel andere) pand & locatie. Samen bekijken we de voor- en nadelen. En we zijn alert op valkuilen, zoals onverwachte kosten wanneer je een nieuw pand betrekt of wanneer je je huidige pand gaat verbouwen.
Naast harde data zoals locatie, vierkante meters, aantallen medewerkers, bezettingsgraad gaat het er ook om wat jouw bedrijf precies doet. Het gaat om de werkprocessen en de mensen: hoe kunnen jouw medewerkers het beste in hun werk gefaciliteerd worden. De beschrijving daarvan noemen wij een werkplekconcept, dat onderdeel is van de huisvestingsstrategie. Geen langdradig plan, maar een pragmatische beschrijving van waar jouw kantoor en inrichting aan moet voldoen.
TIP:
Ga je verhuizen naar een huurpand? Maak duidelijke afspraken met de verhuurder over het opleverniveau.
Slimme investering
Wat is een huisvestingsstrategie?
Bij het maken van toekomstbestendig advies over jouw huisvesting gaan we praktisch en planmatig te werk. We combineren jouw wensen, eisen en budget met onze kennis en ervaring. We maken onderscheid in:
Locatie en het pand:
- Hoeveel ruimte heb je nodig?
- Wat voor ruimte heb je nodig?
- Wil je parkeerplekken?
- Of juist dichtbij OV?
- In welke mate voldoet de huidige locatie?
De werkomgeving:
- Wat voor werk doet jouw organisatie?
- Wat doen de mensen die daar werken?
- Wat zijn de werkprocessen?
Wij verzamelen informatie op zowel organisatie- als op gebouwniveau. Dit verwerken wij in een werkplekconcept en Programma van eisen (vaak kort een PvE genoemd) en vertalen dit naar mogelijke scenario’s. Hierdoor kun je een goed onderbouwd besluit nemen. We kijken niet alleen naar de huidige situatie, maar ook naar de toekomst. Zijn het pand en de werkomgeving geschikt om mee te bewegen met jouw ambitie? Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een werkomgeving flexibel in te richten, zodat ruimtes transformeer zijn naar andere manieren van werken.
Een besluit nemen over de huisvesting van je bedrijf, doe je niet ad hoc, maar goed doordacht en voor de lange termijn. Hierdoor kost het niet alleen geld, maar levert het vooral iets op.
TIP:
Indicatie nodig van de benodigde ruimte? Wij hanteren een gemiddelde van zo’n 15-20 m2 per medewerkers.
Stap voor stap
Hoe gaan wij te werk?
Wij gaan pragmatisch te werk. We schrijven geen lange rapporten met theoretische inzichten. Geen theoretische onderzoeken doen en lange rapporten schrijven, maar stap voor stap, waar nodig en wenselijk gezamenlijk, komen we aan de hand van een aantal vragen tot de juiste inzichten om het goede besluit te nemen.
Vragen voor de
juiste inzichten
Hoeveel en wat voor ruimte is er nodig?
Hier zetten we een aantal harde data op een rijtje, zowel van de huidige situatie als gewenste situatie:
- aantallen fte
- aantallen gewenste werkplekken
- aantal en soort overleg- en ontmoetingsruimtes
- bezettingsgraad
- duurzaamheid
Verhuizen of verbouwen?
Afhankelijk van jouw situatie (huur, eigen pand, einde huurcontract in zicht etc) brengen we diverse scenario’s in kaart. Centraal staat welke aspecten van een locatie voor jou van belang zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn de nabijheid van OV. We kunnen desgewenst een adviserende rol spelen in gesprekken met een makelaar of pandeigenaar.
Wat zijn eisen en wensen aan de werkomgeving?
Na het in kaart brengen van de eisen en wensen van de locatie en het pand, bepalen we de eisen en wensen van de werkomgeving. Dat gaat een stap verder dan de harde data zoals hierboven beschreven. Het gaat hier wat jouw organisatie doet:
- wat voor werk doen de medewerkers?
- wat zijn de werkprocessen?
- hoe kunnen de medewerkers het beste in het werk gefaciliteerd worden zodat ze meest productief zijn?
- hoe blijven medewerkers vitaal op de werkplek?
Wat is het budget?
Met een budget in het achterhoofd kunnen wij het juiste advies geven.
Maar wij begrijpen ook dat het soms lastig is om een budget te bepalen. Voor een eerste inschatting hanteren wij de volgende richtprijzen:
Functional
€350 – 550 per m2
Met een eigentijds design en praktische oplossingen creëren we een degelijke en inspirerende werkomgeving met een professionele uitstraling.
Comfort
€550 – 850 per m2
Til je kantoorinrichting naar een hoger (comfort)niveau met ergonomisch meubilair, geavanceerde technologieën en slimme indelingen.
High End
€850 – 1450 per m2
Kies voor een high-end kantoorinrichting met op maat gemaakte oplossingen die zorgen voor optimaal comfort en een chique uitstraling.
Resultaat
De data analyse en inventarisatie van de werkomgeving resulteren in:
- Een werkplekconcept
- Een Programma van Eisen
- Een voorlopig investering
Hiermee ben je verzekerd om een goed onderbouwd besluit te nemen over je huisvesting.
Waarom is het belangrijk voor jouw organisatie?
Wij begrijpen als geen ander dat het verleidelijk is om zonder concrete aanleiding te blijven zitten waar je zit. Waarom zou je kosten gaan maken? Of, als je om praktische redenen moet verhuizen, bij een aantrekkelijke vraagprijs of mooi uitziend huurpand direct ‘ja’ te zeggen en aan de slag te gaan met een ontwerp. Dat is lekker concreet en je hebt snel in beeld hoe je nieuwe kantoor eruit komt te zien. Maar hoe weet je of je de goede investering doet?
Door met of zonder concrete aanleiding locatie, pand en werkomgeving gecombineerd met jouw toekomstplannen zorgvuldig te analyseren:
- Weet je zeker dat pand en werkomgeving passen bij jouw bedrijf;
- Bespaar je kosten;
- Faciliteer je jouw medewerkers optimaal in hun werk;
- Vergroot je de kans op nieuwe medewerkers;
- Blijven je eigen medewerkers vitaal en gemotiveerd;
- En ben je ook klaar voor de toekomst
Drie thema’s
Unieke invalshoeken
met impact
De medewerkers: jouw waarde, onze zorg. Zonder medewerkers, geen business tenslotte. Tevreden en vitale medewerkers komen de productiviteit ten goede. Daarom zorgen wij voor een optimale werkomgeving. Hierin staan drie thema’s centraal:
Duurzaam welzijn:
Een gezonde werkomgeving is de basis voor happy medewerkers. Warmte, geluid en oncomfortabele stoel zijn nog steeds vaak voorkomende irritaties. Daarom nemen wij de volgende factoren ook mee:
- ergonomie op de werkplek
- in welke mate is er direct daglicht
- hoe is de klimaatbehandeling
- hoe is het geluidsniveau
Inclusiviteit:
Voor ons is inclusiviteit geen modewoord. Wij geloven oprecht dat de werkomgeving voor iedereen prettig moet en kan zijn. Of je nou het liefst in stilte werkt, lekkerder werkt als je tussen collega’s zit of door een beperking meer ruimte nodig hebt. Het is onze visie dat alle wensen te verenigen zijn. Hoe? Allereerst door deze wensen of voor sommige medewerkers zelfs noodzakelijkheden te inventariseren en als tweede door de werkomgeving zo in te richten dat er keuze in soorten werk- en overlegruimtes is. Zo voelt iedereen zich prettig.
Flexibiliteit
Niets is permanent, behalve verandering. En je wilt dat je huisvesting en werkomgeving naadloos meegaan in die veranderingen. Daarom kiezen wij voor flexibiliteit: slim gebruik van ruimtes en flexibele kantoorinrichting. Jek unt hierbij denken aan het delen van een ruimte met andere gebruikers van het pand. Of als het gaat om de kantoorinrichting: werkplekken waar je door middel van een flexibele wand een projectruimte voor je team kan creëren, overlegtafels die je ook kan gebruiken om aan te landen en te werken, modulaire meubels, alles natuurlijk ondersteunt met de juiste techniek.
Waarom kiezen voor Bureau vandervorm?
Bureau vandervorm heeft al ruim 15 jaar ervaring met het inrichten van kantoren. Wij hebben grote en minder grote organisaties geholpen met het maken van de juiste keuzes op het gebied van de huisvesting. Van financiële dienstverlening tot woningcorporaties, van onderwijs tot zorg, van corporate tot MKB-bedrijven. Door onze integrale aanpak van analyse tot en met realisatie staan we zelf ook met de spreekwoordelijke voeten in de klei. We kunnen strategisch meedenken zodat de ambitie en identiteit van jouw organisatie vertaald worden naar een goed huisvestingsadvies. Maar we weten ook hoe dit advies zich uitpakt in de praktijk en welke keuzes dan verstandig zijn, vanzelfsprekend binnen de budgettaire kaders.
Conclusie
Investeren in je huisvesting en kantooromgeving loont zich. Een goed ingericht kantoor trekt (nieuwe) medewerkers aan, faciliteert hybride werken en zorgt ervoor dat medewerkers productief kunnen zijn. Om zeker te weten dat je hierin verstandige keuzes maakt, schakel je Bureau vandervorm in. Wij gebruiken onze ervaring en integrale pragmatische aanpak om jou verder te helpen. Dit start met een huisvestingsstrategie. In een huisvestingsstrategie stem je de huisvesting af op de strategie en identiteit van je organisatie en op de toekomst.
Je wilt tenslotte een slimme investering doen. Neem contact met ons op voor een gratis intake.
SHOWCASES
Bekijk onze Showcases
Neem een kijkje bij onze klanten waar we complete kantoorinrichtingen hebben gerealiseerd.
Laat je inspireren door gerealiseerde projecten voor klanten zoals Netbeheer Nederland, Lubbers Boer Douma, Axeco, en Woonzorg Nederland. Bekijk ons portfolio en ontdek hoe wij kantoren transformeren en blijvende impact maken.
Ready for a project
Let's shape impact together
Kies voor Bureau vandervorm en ervaar hoe onze expertise en persoonlijke aanpak jouw kantoor transformeert in een inspirerende werkomgeving die indruk maakt. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Samen realiseren we een kantoor dat écht werkt voor jouw organisatie.
Mail ons
office@bureauvandervorm.nlBel ons
+31 (0)30 3690747Veelgestelde
vragen (faqs)
Wat is het verschil tussen huisvestingsstrategie en workplace consultancy?
In een huisvestingsstrategie stem je de huisvesting af op de strategie en identiteit van je organisatie en op de toekomst. Het gaat hierbij over het pand en de locatie, keuzes over huren of kopen. Relevant zijn gegevens zoals aantallen medewerkers, bezettingsgraad, verwachte groei of krimp om uiteindelijk het aantal benodigde vierkante meters te kunnen bepalen. Op basis daarvan kan besloten worden of er bijvoorbeeld verbouwd moet worden of dat er alleen aanpassingen in de inrichting nodig zijn.
Bij workplace consultancy gaat het over het opstellen van een werkplekconcept. De werkomgeving, de ‘binnenkant’ van het pand, staat dan centraal. We brengen in kaart hoe de ruimte het beste verdeeld kan worden. Dit doen we op basis van hoe er gewerkt wordt, hoe de processen zijn en welke mensen er werken. Dit leidt uiteindelijk tot een programma van eisen, zowel functioneel, technisch als esthetisch. Vaak is het werkplekconcept onderdeel van de huisvestingsstrategie.
Hoe lang duurt het opstellen van een strategie?
Een huisvestingsstrategie is maatwerk. Hoe lang het opstellen duurt is afhankelijk van verschillende factoren, zoals grootte van de organisatie en medewerking van alle betrokkenen. Gemiddeld kunnen we binnen 3 à 4 weken een complete huisvestingsstrategie opstellen, inclusief een werkplekconcept.
Wat kost een huisvestingsstrategie gemiddeld?
Een huisvestingsstrategie is maatwerk. Hoeveel tijd het kost is van verschillende factoren afhankelijk. Na een eerste vrijblijvende kennismaking en inventarisatie kunnen wij een kostenindicatie afgeven.
Welke rol speelt duurzaamheid bij een huisvestingsadvies?
Een hele grote! Zijn in het pand waar je gehuisvest bent al duurzame keuzes gemaakt zijn zoals goede isolatie en klimaatbeheersing? Of juist niet en moeten die kosten worden meegenomen of is verhuizen naar een duurzamer pand dan logischer?
Wil je vanuit duurzaamheid stimuleren dat medewerkers met OV komen, dan kies je voor een locatie dichtbij een station.