Het Nieuwe Kantoor – kantoorinrichting 2.0

Het Nieuwe Werken was de laatste jaren een veelgebruikte term, maar is inmiddels ingehaald door de tijd. De opvolger heeft zich aangediend in de vorm van ‘Het Nieuwe Kantoor’. De manier waarop we werken verandert continu. Om werknemers productief én gemotiveerd te houden, moet de kantoorinrichting anno nu daarop meebewegen. Waar moet Het Nieuwe Kantoor precies aan voldoen om dit predicaat te mogen dragen?

1. Aanbod zit-sta werkplekken op kantoor

Hele dagen zittend doorbrengen op kantoor vergroot het risico op lichamelijke en geestelijke klachten. Dat te veel zitten door velen gekscherend is omgedoopt tot Het Nieuwe Roken, is dan ook veelzeggend. Hoe ergonomisch de zitplekken op kantoor ook mogen zijn, het is niet voldoende om de langetermijneffecten van het vele zitten, zoals pijnklachten, stress en een verminderd concentratievermogen, te voorkomen.

Wat wel werkt én de productiviteit op de werkvloer ten goede komt? Zitten afwisselen met staan. Uit onderzoek blijkt dat zit-sta bureaus nek- en rugklachten met respectievelijk 32% en 54% verminderen, met een lager ziekteverzuim tot gevolg. Daarnaast heeft de afwisseling in werkhouding een positief effect op de gemoedstoestand. Werknemers met een zit-sta bureau zijn meer ontspannen en komen energieker voor de dag. Lees hier ons uitgebreide blog over het belang van zit-sta werkplekken.

Zit-sta bureaus leveren een positieve bijdrage aan de gemoedstoestand van medewerkers en verminderen werkgelateerde klachten. Bovenstaande zit-sta werkplekken in het hoofdkantoor van VEGA Meet- en Regeltechniek, wereldwijde specialist in niveau- en drukmeettechniek voor de procesindustrie, zijn daarenboven bijzonder stijlvol. Hier is gekozen voor Vitra meubilair, waaronder de Tyde werkplekken, naar ontwerp van Ronan & Erwan Bouroullec. Het vrijstaande kastsysteem Level 34 is een ontwerp van Werner Aisslinger voor Vitra. De bureaustoel betreft de ID Trim, ontworpen door Antonio Citterio.

2. Een goede akoestiek

Door de opkomst van grote open workspaces is een goede akoestiek van essentieel belang. In dergelijke ruimtes heeft geluid vrij spel. Dit betekent dat werknemers ongewild en onbedoeld blootstaan aan geluid afkomstig van onder meer printers, koffiezetapparaten, voetstappen en telefonerende collega’s. Deze geluidsoverlast resulteert in concentratieproblemen en stressprikkels, waardoor de productiviteit in het geding komt.

Met enkele slimme aanpassingen aan de werkomgeving kun je de akoestiek structureel verbeteren. We delen de essentials:

  • Deel de ruimte op met roomdividers en creëer aparte ruimtes waar werknemers rustig kunnen overleggen en werken. Zo kan iedereen ongehinderd aan de slag gaan en blijft de focus optimaal behouden;
  • Plaats akoestische wand- en plafondpanelen. Deze panelen hebben niet alleen een groot geluiddempend vermogen, maar maken ook op esthetisch vlak het onderscheid. Zo zijn wandpanelen zeer geschikt om grote geluidproducerende luchtbehandelingssystemen aan het zicht én het gehoor te onttrekken.
  • De keuze voor de juiste kantoormeubels en -accessoires doet eveneens wonderen voor de akoestiek. Zo absorberen meubels met stoffen bekleding geluid. Bureauschermen, op hun beurt, zijn uiterst effectieve geluiddempers aan weerszijden van het bureau. En wanneer er sprake is van harde vloeren, die veel galm veroorzaken, dan biedt projecttapijt (of zo mogelijk tapijttegels, indien de complete vloer wordt aangepakt) uitkomst, daar deze hoogfrequent geluid absorberen.

Het met stof beklede meubilair, het tapijt en de afscheidingen tussen de werk-/vergaderplekken in het hoofdkantoor van Usabilla in het centrum van Amsterdam hebben een gunstig effect op de akoestiek.

3. Circulair inrichten

Duurzaam ondernemen heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Bij steeds meer bedrijven neemt MVO een prominente plek in op de agenda. Daartoe behoren duurzame keuzes, zoals een cateringvoorziening op basis van verantwoorde producten, een groene(re) energievoorziening en elektrische leaseauto’s. In lijn hiermee is Het Nieuwe Kantoor daarom onmiskenbaar een duurzaam ingericht kantoor. Een circulaire kantoorinrichting, waarbij het hergebruik van producten en grondstoffen een wezenlijk onderdeel vormt van de fabricage, geeft hier gehoor aan. Diverse gerenommeerde high-end meubelfabrikanten omarmen deze cradle-to-cradle filosofie en recyclen onderdelen van bestaande meubels tijdens de productie van het nieuwe meubilair. Met een dergelijk circulair interieurconcept investeer je direct in de toekomst.

Het ontwerpproces van het Italiaanse Moroso gaat uit van het circulaire gedachtegoed. Bekijk hier een uitgebreide reportage van onze inspiratiereis naar Moroso en Pedrali.

Het Nieuwe Werken bij Bureau vandervorm

Bij Bureau vandervorm geloven we in kantoorinrichting 2.0. Om goed, geconcentreerd en gemotiveerd te kunnen werken is het fundamenteel om aandacht te schenken aan zit-sta werkplekken en de akoestiek binnen de workspace. Het kantoor van nu heeft zijn blik op de toekomst gericht, waarbij er veel oog is voor circulaire inrichtingsprincipes.

Het Nieuwe Werken in de praktijk brengen en benieuwd naar onze methodiek? Maak dan kennis met onze werkwijze. Onze Quickscan legt een solide basis voor je kantoorinterieur. Liever een turnkey aanpak? Ook voor conceptontwikkeling, projectinrichting en projectmanagement ben je bij ons op het juiste adres. Meer weten?

Plan een oriëntatiegesprek

Volgend bericht

4 essentials die in een modern kantoor interieur niet mogen ontbreken

Lees bericht
Meer updates

We hebben nog veel meer geweldige updates

Terug naar alle updates
Get in
Let’s shape Impact together touch