Kantoorpand gevonden? Zo richt je het kantoor toekomstbestendig in!
Heb je een (casco) kantoorpand gevonden waar je binnenkort intrek in neemt? Van harte gefeliciteerd! Dan kan het inrichten beginnen. Maar waar moet je eigenlijk op letten bij de inrichting van een kantoor? Hieronder delen we de belangrijkste aandachtspunten voor een toekomstbestendige kantoorinrichting.
1. Veiligheid
Veiligheid gaat boven alles. Bovendien functioneren werknemers beter wanneer zij zich veilig voelen. Onderstaande zaken dragen bij aan een veilige werkplek:
- Brandveiligheid. De Nederlandse overheid heeft in het Bouwbesluit regels geformuleerd voor de brandveiligheid van gebouwen. Hierin staan onder meer voorschriften met betrekking tot de nabijheid en markering van vluchtroutes en de aanwezigheid van brandpreventiesystemen;
- Luchtkwaliteit. In het Bouwbesluit zijn ook regels opgenomen ten aanzien van luchtverversing in gebouwen. Kantoorruimtes moeten beschikken over goed functionerende ventilatiesystemen. De benodigde luchtverversingscapaciteit is gekoppeld aan het maximaal aantal personen waarvoor de ruimte is ontworpen;
- Toegangsregeling. Of je nu enige huurder bent (single tenant) of deel uitmaakt van een bedrijfsverzamelgebouw (multi tenant): je wilt niet dat onbevoegden zomaar binnenlopen. Je eigen personeel verschaf je eenvoudig toegang tot het kantoor met pasjes of deurtags. Ontvang je ook klanten op kantoor? Dan kan een elektronische deurbel of -camera met openen op afstand uitkomst bieden;
- Extra beveiliging. Loop je risico dat fysieke bedrijfsmiddelen worden buitgemaakt? In dat geval is het aan te bevelen gebruik te maken van een objectbeveiliger. Wanneer de werkzaamheden vooral digitaal en/of in de cloud plaatsvinden loont het vanzelfsprekend meer om in te zetten op cyberbeveiliging.
2. Vorm en functie
Zodra het gebouw voldoet aan de veiligheidsvoorschriften, kan het leukste onderdeel beginnen: het vormgeven van de kantoorruimte(n). Twee vragen die leidend zijn bij deze stap:
- Welke inrichtingsprincipes passen bij je bedrijf? Wanneer maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijk thema vormt, is een circulair interieur passend. Ligt de nadruk vooral op het vergroten van de sociale samenhang op de werkvloer? Dan is een kantoorinrichting volgens het clubhousing-principe het overwegen waard;
- Hoe wil je gaan werken? Verschilt de kantoorbezetting op kantoor regelmatig, bijvoorbeeld door scrumteams in wisselende groottes en samenstellingen? In dat geval zijn flexibele aanlandplekken en ander modulair kantoormeubilair ideale interieuroplossingen. Wil je een actieve werkhouding stimuleren? Geef gehoor aan gezond werken met een in hoogte verstelbaar bureau waaraan je ook kunt staan.
3. Comfortwensen
Wanneer medewerkers zich thuisvoelen op kantoor heeft dit een positieve invloed op de werkproductiviteit en (mentale) gezondheid. Onderstaande inrichtingskeuzes zijn bepalend voor het gebruikscomfort op kantoor:
- De vloerkeuze. Harde vloeren zoals gietvloeren ogen strak en modern en zijn relatief onderhoudsarm. Zachte vloeren zoals tapijt zijn van nature geluiddempend en beschikken over een groot vuilverbergend en -vasthoudend vermogen;
- ICT-voorzieningen. Struikelen over snoeren is verleden tijd met ‘plug-en-play’ werkplekken die zijn voorzien van geïntegreerde kabel- en stroomvoorzieningen;
- Verlichting. Goede kantoorverlichting draagt bij aan een goede werksfeer en bevordert de productiviteit van medewerkers;
- Akoestiek. Met akoestische wand- en plafondpanelen, armaturen en concentratiewerkplekken (phone en meeting booths) zet je de toon voor ongestoord en onbezorgd werken.
Klaar voor de toekomst
Bureau vandervorm heeft al vele bedrijven geholpen met het stroomlijnen van werkprocessen. Naast advies en levering van toekomstbestendige kantoorinrichtingen denken we ook graag met je mee over bouwkundige zaken, zoals het aanbrengen van extra luchttoevoer en de plaatsing van CO2-meters.
Meer weten? Bekijk hier onze werkwijze, of neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaande button.